Het werven en selecteren van de juiste kandidaten is voor veel bedrijven een grote uitdaging. Het opzetten van een goede werving en selectie campagne maakt deze uitdaging behapbaar. In dit blog geven we u 3 tips voor het opzetten van zo’n campagne.

1. Maak een duidelijk functieprofiel

Begin uw werving en selectiecampagne met het definiëren van het functieprofiel. Mark van den Hoogenband van YellowApple geeft aan dat het functieprofiel niet alleen uit de vereiste vaardigheden en ervaring moeten bestaan, maar om het ideale functieprofiel op te stellen zullen ook de persoonlijke eigenschappen die passen bij uw bedrijfscultuur en doelstellingen moeten worden meegenomen. Hierdoor kunt u gerichter gaan zoeken naar kandidaten die goed passen bij de functie maar ook bij uw organisatie.

2. Maak gebruik van uw professionele netwerk

Om potentiële kandidaten te bereiken kun je gebruik maken van je eigen netwerk. Dit kan via LinkedIn, een e-mail campagne of door te bellen. Door gebruik te maken van je eigen netwerk bespaar je veel tijd en vergroot je de kans om gekwalificeerde kandidaten te vinden die mogelijk niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan maar hier wel voor open staan. Naast je eigen netwerk is het ook belangrijk om externe wervingskanalen, zoals vacaturesites in te zetten, zodat je een breder publiek kunt bereiken.

3. Zorg voor een persoonlijke en professionele benadering

Het is belangrijk om kandidaten vriendelijk, maar toch professionele te benaderen. Het biedt niet alleen een positieve ervaring voor kandidaten, maar versterkt ook de reputatie van uw organisatie. Door een persoonlijke touch toe te voegen, laat u zien dat u hun inzet waardeert en serieus neemt.